Про дотримання процедури стратегічної екологічної оцінки.
Відповідно до частини першої статті 13 Закону України „Про стратегічну екологічну оцінку” проект документа державного планування, як державного, так і місцевого та регіонального рівнів звіт про стратегічну екологічну оцінку та повідомлення про оприлюднення цих документів, замовник (на паперових носіях та в електронному вигляді) подає до наступних центральних органів виконавчої влади та відповідних підрозділів Тернопільської обласної державної адміністрації:
Згідно зі статтею 16 зазначеного Закону замовник протягом п’яти робочих днів з дня затвердження документа державного планування розміщує на своєму офіційному веб-сайті затверджений документ державного планування, заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання документа державного планування, довідки про консультації та про громадське обговорення і письмово повідомляє про це Міністерство екології та природних ресурсів України.
До уваги замовників документів державного планування, на які поширюється дія Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку».
З 1 лютого 2019 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 23 січня 2019 р. №45 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України». Постановою внесено зміни до ряду нормативно-правових актів стовно проведення державної стратегічної екологічної оцінки документів державного планування, на які поширюється дія Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку».
Пункту 2 змін, затверджених цією постановою, що стосується розроблення прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку, набирає чинності з 1 січня 2020 року.
До уваги районних державних адміністрації та
органів місцевого самоврядування
Стратегічна екологічна оцінка проектів документів державного планування здійснюється до подання їх на затвердження у порядку, встановленому Законом України „Про стратегічну екологічну оцінку”
Стратегічна екологічна оцінка - процедура, необхідна для визначення, опису та оцінювання наслідків впливу на овкілля та здоров’я населення, пов’язаних з виконанням документів державного планування (містобудівна документація: генеральний план, детальний план території або план зонування території, схеми планування району, стратегій, загальнодержавних програм, державних цільових програм та інших програм і програмних документів, які розробляються та/або підлягають затвердженню органом державної влади, органом місцевого самоврядування), розроблення заходів із запобігання, зменшення та пом’якшення можливих негативних наслідків.
Законодавець передбачив уповноважені центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища та у сфері охорони здоров’я (Міністерство екології та природних ресурсів України, Міністерство охорони здоров’я України) та уповноважені місцеві органи виконавчої влади (відповідні підрозділи обласних державних адміністрацій з питань охорони навколишнього природного середовища та охорони здоров’я), на які покладені функції здійснення стратегічної екологічної оцінки.
Підрозділи з питань охорони навколишнього природного середовища та охорони здоров’я обласних державних адміністрацій здійснюють стратегічну екологічну оцінку проектів документів державного планування місцевого та регіонального рівнів згідно з вимогами статті 8 Закону.
Замовник - орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який є відповідальним за розроблення документів державного планування та здійснює загальне керівництво і контроль за їх виконанням, або інший визначений законодавством замовник документів державного планування.
Стратегічна екологічна оцінка включає такі етапи:
Районні державні адміністрації та органи місцевого самоврядування повинні враховувати наступні моменти:
До уваги зацікавлених осіб
З 12 жовтня 2018 року вводиться в дію Закон України „Про стратегічну екологічну екологічну оцінку”. Закон регулює відносини у сфері стратегічної екологічної оцінки проектів документів державного планування та доповнює процедури розроблення і затвердження документів державного планування в частині забезпечення їх стратегічної екологічної оцінки ( СЕО). Метою СЕО є сприяння сталому розвитку шляхом забезпечення охорони довкілля, безпечності життєдіяльності людей та їх здоров′я, та інтегрування екологічних вимог при підготовці та затвердженні документів державного планування.
Стратегічна екологічна оцінка – процедура визначення, опису та оцінювання наслідків виконання документів державного планування для довкілля, у тому числі для здоров′я населення, виправданих альтернатив та розроблення заходів із запобігання, зменшення та пом′якшення можливих негативних наслідків, яка включає визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки, розроблення звіту про стратегічну екологічну оцінку, проведення громадського обговорення та консультацій (за потреби -транскордонних консультацій), врахування звіту про стратегічну екологічну оцінку, результатів громадського обговорення та консультацій у документі державного планування, інформування про затвердження документа державного планування. (Ст.1 Закону)
Переваги Закону:
- Оцінювання наслідків виконання документів державного планування для довкілля, в тому числі здоров′я населення, виправданих альтернатив та розроблення заходів із запобігання, зменшення та відшкодування можливих негативних наслідків;
- Визначені документи державного планування, які вимагають проведення СЕО (об′єкти СЕО);
- Участь громадськості та порядок врахування її результатів;
- Встановлений порядок консультацій з органами, уповноваженими в сферах охорони довкілля та здоров′я;
- Модель СЕО, що забезпечує наближення до законодавства ЄС та виконання вимог Протоколу про СЕО до Конвенції Еспо;
- Врегульована процедура транскордонних консультацій в разі, якщо документи державного планування ймовірно матимуть наслідки для довкілля інших держав, в разі, якщо такі документи інших держав матимуть наслідки для довкілля України.