До уваги громадськості!
Щодо врегулювання проведення громадських слухань у процесі оцінки впливу на довкілля
У зв’язку з набранням чинності Закону України від 13.07.2023 № 3227-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення та цифровізації процедури оцінки впливу на довкілля» на період дії воєнного стану в Україні з 31.07.2023 громадські слухання проводитимуться в режимі відеоконференції. Отже у пункті 5 оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля суб’єкт господарювання повинен зазначати інформацію про дату та час проведення громадських слухань та надавати посилання для підключення до відеоконференції.
Посилання для підключення до відеоконференції створюватиметься управлінням екології та природних ресурсів Тернопільської обласної військової адміністрації та надаватиметься суб’єкту господарювання під час узгодження з ним дати та часу проведення громадських слухань.
Оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля оприлюднюються суб’єктом господарювання відповідно до вимог частини третьої статті 4 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля».
Лист-роз’яснення Міндовкілля (детальніше).
Роз’яснення представникам громадськості
До уваги представників громадськості!
З метою належного здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (далі - ОВД), а також з урахуванням безпекової ситуації в регіонах України, з 15 червня 2022 року доступ до Реєстру з оцінки впливу на довкілля (далі - Реєстр) частково відновлено.
Щодо користування Реєстром:
Інтерфейс Реєстру містить обмежену інформацію щодо планованої діяльності.
Реєстраційна справа з ОВД включає таку інформацію:
Для визначення адміністративно-територіальної одиниці (область), де планується діяльність, у вкладці «Пошук по реєстру» Ви можете обрати необхідну Вам назву з випадаючого списку та натиснути кнопку «знайти». Таким чином, відсортуєте усі справи з ОВД у регіоні, який вас цікавить.
Щодо громадського обговорення:
Як ми повідомляли раніше, з метою забезпечення своєчасного, достатнього та ефективного інформування громадськості, міністерством продовжено строки громадського обговорення по тих справах з ОВД, що були розпочаті після обмеження доступу до Реєстру для зовнішнього використання.
Громадське обговорення на стадії оприлюднення повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, по тих справах, які були розпочаті після обмеження доступу до Реєстру для зовнішнього використання, розпочалось з моменту часткового відновлення доступу до Реєстру та триватиме згідно вимог ч.7 ст.5 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля». Окремо зазначаємо, що доступ до документації з ОВД, по процедурам, громадське обговорення планованої діяльності яких було завершено до 22.03.2022 року включно, надаватися не буде.
Для зручності ідентифікації справ, по яким продовжено строки громадського обговорення, міністерством підготовлено списки таких процедур, за назвами: «Перелік оприлюднених повідомлень з оцінки впливу на довкілля, що розглядаються в УЦО» та «Перелік реєстраційних справ з оцінки впливу на довкілля на розгляді УЦО», що додаються.
До уваги суб’єктів оцінки впливу на довкілля!
17.07.2020 набрав чинності Закон України «Про внесення зміни до статті 17 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» щодо запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/648-20#Text.
Тимчасово, на період дії та в межах території карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), до повного його скасування та протягом 30 днів з дня скасування карантину, громадське обговорення планованої діяльності проводиться у формі надання письмових зауважень і пропозицій (у тому числі в електронному вигляді).
У цей період громадські слухання, передбачені статтею 7 цього Закону, не проводяться і на дати, що припадають на цей період, не призначаються.
Письмові зауваження та пропозиції (у тому числі в електронному вигляді) щодо видів планованої діяльності оприлюднених у Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля громадськість може надавати до управління екології та природних ресурсів Тернопільської обласної адміністрації на адресу: м. Тернопіль, вул. Шашкевича, 3, е-mail: eco_ter@eco.te.gov.ua протягом всього терміну громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля планованої діяльності.
До уваги суб’єктів оцінки впливу на довкілля!
Для недопущення поширення на території України коронавірусу COVID-19, з метою дотримання заборон щодо проведення масових заходів кількістю понад 10 осіб, а також у зв’язку із обмеженням транспортних сполучень (в тому числі внутрішньообласного), вбачається за необхідне утриматись від проведення громадських слухань, запланованих на період дії карантину.
Відповідно до частини 3 статті 7 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» уповноважений територіальний орган, а у випадках, визначених частинами третьою і четвертою статті 5 цього Закону, - уповноважений центральний орган зобов’язаний забезпечити громадське обговорення у процесі здійснення оцінки впливу на довкілля.
Відповідно до частини п’ятої статті 7 Закону громадське обговорення планованої діяльності після подання звіту з оцінки впливу на довкілля проводиться у формі громадських слухань та у формі надання письмових зауважень і пропозицій (у тому числі в електронному вигляді).
Тобто із зазначеної норми вбачається, що громадське слухання є обов’язковою, проте не виключною формою громадського обговорення.
На період дії карантину управління рекомендує:
Представникам громадськості:
➢обмеження проведення громадських слухань не є обмеженням вашого права брати участь у процесі прийняття еколого-важливих рішень;
➢ви маєте можливість надавати свої зауваження, коментарі та будь які інші пропозиції, які, на вашу думку, стосуються планованої діяльності, без необхідності їх обґрунтування;
➢уся інформація, щодо процедур оцінки впливу на довкілля міститься у Єдиному реєстрі: http://eia.menr.gov.ua/uk/cases
➢свої зауваження та пропозиції можете надсилати на електронну адресу управління екології та природних ресурсів Тернопільської обласної державної адміністрації: eco_ter@eco.te.gov.ua, телефони: (0352) 25-95-93).
➢зберігайте спокій та направляйте свої зауваження та пропозиції онлайн.
Суб’єктам господарської діяльності:
➢нові громадські слухання плануйте на період після завершення дії карантину (відслідковуйте новини щодо його тривалості);
➢громадські слухання на період дії карантину управлінням екології та природних ресурсів Тернопільської облдержадміністрації не проводяться;
➢інформуємо, що внесено зміни до Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», якими до форс-мажорних обставин віднесено карантин, встановлений Кабінетом Міністрів України (посилання на Закон http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=68397);
➢зберігайте спокій та готуйте якісні Звіти з ОВД.
До уваги суб’єктів господарювання
Набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України, щодо інвестиційної привабливості будівництва об’єктів відновлювальної енергетики», яким зокрема внесено зміни до пункту 4 частини четвертої статті 31 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Цими змінами передбачено проведення обов’язкової експертизи проектів будівництва об’єктів, які підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України «Про оцінку впливу на довкілля» в частині врахування результатів оцінки впливу на довкілля.
Статтею 9 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» передбачено видачу уповноваженим центральним та уповноваженими територіальними органами висновків з оцінки впливу на довкілля, виходячи з результатів оцінки впливу на довкілля планованої діяльності.
Уповноваженим територіальним органом з оцінки впливу на довкілля в межах Тернопільської області є управління екології та природних ресурсів обласної державної адміністрації.
До уваги суб’єктів оцінки впливу на довкілля
Управління інформує, що Міністерством екології та природних ресурсів України видано наказ від 30.05.2018 №182 «Про затвердження розміру плати за проведення громадського обговорення в процесі здійснення оцінки впливу на довкілля», який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.06.2018 №676/32128.
У зв’язку з цим, з метою виконання вимог ст. 7 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» в частині здійснення суб’єктом господарювання плати за проведення громадського обговорення в процесі оцінки впливу на довкілля, необхідно звертатися до управління екології та природних ресурсів Тернопільської обласної державної адміністрації (м. Тернопіль, вул. Шашкевича, 3, 5 поверх).
Згідно з затвердженим в управлінні порядком, здійснення суб’єктом господарювання оплати за проведення громадського обговорення відбувається після укладення договору та отримання рахунку.
Плата за проведення громадського обговорення вноситься на рахунок, визначений уповноваженим територіальним органом, до подання звіту з оцінки впливу на довкілля та оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля.
До уваги замовників планованої діяльності,
які є суб’єктами оцінки впливу на довкілля
В Тернопільській області, як і по всій Україні, з початку поточного року задіяний у всіх сферах господарської діяльності механізм оцінки впливу на довкілля.
Суб’єкти господарювання, планована діяльність яких підлягає оцінці впливу на довкілля оприлюднюють повідомлення про цю діяльність, чим розпочинають процедуру оцінки впливу на довкілля.
Зауважуємо, що стаття 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» містить чіткий поділ видів планованої діяльності та об’єктів на дві категорії.
Оцінку впливу на довкілля для видів планованої діяльності та об’єктів віднесених до першої категорії здійснює уповноважений центральний орган – Міністерство екології та природних ресурсів України, а для віднесених до другої категорії – уповноважені територіальні органи – департаменти (управління) екології та природних ресурсів обласних державних адміністрацій.
Кожен з вказаних уповноважених органів перед внесенням поданого суб’єктом господарювання повідомлення про плановану діяльність до Єдиного Реєстру з оцінки впливу на довкілля аналізує його на предмет правильності віднесення планованої діяльності до категорій зазначених у ст.3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля».
Зважаючи на викладене, пропонуємо замовникам планованої діяльності, які є суб’єктами оцінки впливу на довкілля, починаючи процедуру оцінки впливу на довкілля з підготовки повідомлення, правильно віднести цю діяльність до категорій зазначених у п.п. 2,3 ст.3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» та вказати уповноважений орган, на адресу якого мають надходити зауваження та пропозиції громадськості. Це дасть можливість в подальшому уникнути відхилення поданого повідомлення від внесення до Єдиного Реєстру з оцінки впливу на довкілля.
ГЛАСНІСТЬ ТА ІНФОРМУВАННЯ У ПРОЦЕСІ ЗДІЙСНЕННЯ ОЦІНКИ ВПЛИВУ НА ДОВКІЛЛЯ
Управління екології та природних ресурсів обласної державної адміністрації як уповноважений територіальний орган з оцінки впливу на довкілля (ОВД) на власному офіційному веб-сайті в мережі Інтернет у розділі „Регуляторна діяльність ОВД” забезпечує оприлюднення поданих суб’єктами господарювання області повідомлень про плановану діяльність, яка підлягає ОВД, оголошень про початок громадського обговорення звіту з ОВД, а також інформацію про висновки з ОВД та рішення про провадження планової діяльності.
Одночасно всі ці документи вносяться в Єдиний реєстр з оцінки впливу на довкілля, де інформація є відкритою з вільним доступом через мережу Інтернет.
Згідно з Законом України „Про оцінку впливу на довкілля” ведення Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля покладено на уповноважений центральний орган – Міністерство екології та природних ресурсів України.
З метою надання інформаційної допомоги суб’єктам господарювання та органам влади області по процедурі ОВД в управлінні розпочала роботу електронна приймальня з ОВД. Електронна адреса: ovdter@ukr.net.
Ставте свої запитання, що стосуються процедури ОВД, та очікуйте відповіді на вказану вами зворотну електронну адресу.
Запитання, які можуть зацікавити широкий загал суб’єктів господарювання області, органів влади та відповіді на них фахівців управління будуть розміщені на веб-сайті управління у розділі „ОВД запитання-відповіді”.
ОЦІНКА ВПЛИВУ НА ДОВКІЛЛЯ НА ДЕРЖАВНОМУ РІВНІ СТАРТУВАЛА
З 18 грудня 2017 року набрав чинності Закон України „ Про оцінку впливу на довкілля” та втратив чинність Закон України „ Про екологічну експертизу”.
Крім цього внесено зміни до цілої низки законодавчих та нормативних актів.
На засіданні Кабінету Міністрів України 13 грудня 2017 року було схвалено ряд підзаконних нормативно-правових актів :
- постанова Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2017 року №1026 „Про затвердження Порядку передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та фінансування оцінки впливу на довкілля та Порядку ведення Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля” (набрала чинності 27.12.2017р., опублікована в газеті „Урядовий Кур’єр” від 27.12.2017р.);
- постанова Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2017 року №1010 „Про затвердження критеріїв визначення планованої діяльності, яка не підлягає оцінці впливу на довкілля, та критеріїв визначення розширень і змін діяльності та об’єктів, які не підлягають оцінці впливу на довкілля” (набрала чинності 30.12.2017р., опублікована в газеті „Урядовий Кур’єр” від 30.12.2017р.);
- постанова Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2017 року №989 „Про затвердження Порядку проведення громадських слухань у процесі оцінки впливу на довкілля” (набрала чинності 05.01.2018р., опублікована в газеті „Офіційний вісник України” від 05.01.2018р.).
Ще раз звертаємо увагу, що з 18 грудня 2017 року забороняється розпочинати провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою та третьою статті 3 Закону України „Про оцінку впливу на довкілля”, без проведення оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планованої діяльності.
Інформуємо, що з 18 грудня 2017 року вводиться в дію Закон України „Про оцінку впливу на довкілля” ( далі – Закон ) , крім цього з вказаної дати втрачає чинність Закон України „Про екологічну експертизу” та набирають чинності зміни до ряду законодавчих актів.
Звертаємо увагу, що суб’єктами оцінки впливу на довкілля ( далі - ОВД ) є суб’єкти господарювання, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, які є замовниками планованої діяльності і для цілей Закону прирівнюються до суб’єктів господарювання.
Здійснення ОВД з введенням в дію Закону буде обов’язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою статті 3 Закону.
Під планованою діяльністю розуміється планована господарська діяльність, що включає будівництво, реконструкцію, технічне переоснащення, розширення, перепрофілювання, ліквідацію ( демонтаж ) об’єктів, інше втручання в природне середовище.
Законодавець передбачив уповноважений центральний орган виконавчої влади (Міністерство екології та природних ресурсів України ) та уповноважений територіальний орган ( відповідний підрозділ з питань екології та природних ресурсів обласної державної адміністрації ) , на які покладені функції здійснення ОВД.
Мінприроди здійснюватиме ОВД у випадках, визначених частинами третьою та четвертою статті 5 Закону, а підрозділи з питань екології та природних ресурсів обласних державних адміністрацій (далі – територіальний підрозділ ОДА ) здійснюватимуть ОВД видів планованої діяльності та об’єктів, які віднесені Законом до другої категорії (див. ч. 3 статті 3 Закону ).
Що треба знати суб’єкту господарювання, планована діяльність та об’єкт якого підлягають ОВД :
1.Забороняється розпочинати провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою та третьою статті 3 Закону, без ОВД та отримання рішення про провадження планованої діяльності.
2. Суб’єкт господарювання інформує територіальний підрозділ ОДА про намір провадити плановану діяльність та оцінку її впливу на довкілля шляхом подання повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає ОВД ( Спосіб подання та оприлюднення повідомлення, його зміст визначені в статті 5 Закону ).
3. Суб’єкт господарювання має право самостійно (з дотриманням вимог частини другої статті 5 Закону ) подати повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає ОВД, безпосередньо до Мінприроди з метою отримання його висновку з ОВД.
4. У разі отримання зауважень і пропозицій громадськості, які надійшли на адресу територіального підрозділу ОДА, їх копії мають бути надіслані до суб’єкта господарювання.
5. Суб’єкт господарювання забезпечує підготовку звіту з ОВД, при підготовці якого враховує повністю, враховує частково або обґрунтовано відхиляє зауваження і пропозиції громадськості, надані в процесі громадського обговорення повідомлення про плановану діяльність ( структура звіту з ОВД див. ч.2 ст.6 Закону ).
6. Суб’єкт господарювання несе відповідальність за достовірність наведеної в звіті з ОВД інформації.
7. Суб’єкт господарювання подає звіт з ОВД та оголошення про початок громадського обговорення звіту з ОВД на паперових носіях та в електронному вигляді та іншу додаткову інформацію, необхідну для розгляду звіту до :
територіального підрозділу ОДА ( для планованої діяльності та об’єктів другої категорії, згідно з переліком у ч.3 ст.3 Закону ) ;
Мінприроди ( у випадках, визначених частинами третьою та четвертою статті 5 Закону ).
8. Суб’єкт господарювання забезпечує доступ громадськості до звіту з ОВД в порядку, передбаченому статтею 4 Закону. ( Витрати, пов’язані з проведенням громадського обговорення, несе суб’єкт господарювання ).
9. Висновок з оцінки впливу на довкілля надається суб’єкту господарювання безоплатно протягом 25 робочих днів з дня завершення громадського обговорення, а в разі здійснення процедури оцінки транскордонного впливу - з дня завершення цієї процедури. До висновку з ОВД додається звіт про громадське обговорення. Висновок з оцінки впливу на довкілля є обов’язковим до виконання.
10. Висновок з ОВД втрачає силу через 5 років у разі, якщо не було прийнято рішення про провадження планованої діяльності.
11. Звіт з ОВД, звіт про громадське обговорення та висновок з ОВД подаються суб’єктом господарювання до органу державної влади або органу місцевого самоврядування для отримання їх рішення про провадження планованої діяльності, яке є підставою для початку провадження цієї діяльності.
Крім цього звертаємо увагу, що згідно з вимогами Закону: